Reede jutlus 07.08.2020
Andestuse palumine
Kiitus olgu Jumalale, kes andestab vead ja eksimused; kes võtab vastu patukahetsuse oma sulastelt ja andestab patud. Ma tänan ja kiidan Teda ning pöördun patukahetsuses Tema poole ja palun Temalt andestust. Ma tunnistan, et ei ole teist jumalat peale Allahi üksinda, ilma partneriteta ja ma tunnistan, et meie prohvet Muhammad on Tema sulane ja sõnumitooja, keda toetati imedega. Olgu Jumala õnnistused ja rahu tema, tema pere, kaaslaste ja nendega, kes teda järgivad heas kuni Viimse Kohtupäevani.
Kallid moslemid,
Täna räägime andestuse palumise erilisusest ja selle tähtsusest.
Teadke, Jumala sulased, et Jumal on meil käskinud patukahetsuses Tema poole pöörduda ning paluda Temalt meie pattude eest andestust ning seda paljudes Püha Korani värssides. Jumal on end kirjeldanud ka kui Rohkelt Andestavat, Patu Andestajat ja Andestuse Omajat. Ta on kiitnud andestuse palujaid ja lubanud neile parima tasu ning kõik see viitab andestuse palumise tähtsusele, selle erilisusele ning meie vajadusele selle järele.
Jumal on meile jutustanud oma prohvetitest (rahu olgu nendega) ja sellest, kuidas nad palusid oma Issandalt andestust ja pöördusid patukahetsuses Tema poole. Ta on maininud ka meie esivanemaid Aadamat ja Eevat (rahu olgu nendega), et nad ütlesid: “Nad ütlesid: “Meie Issand, me oleme iseendi vastu ülekohtu teinud ja kui Sa ei andesta eile ega ole meiega armuline, siis me saame kahtlemata olema kaotajate hulgast.”” (Araaf: 23)
Samuti mainis Ta meile Noad (rahu olgu temaga), kes ütles: “Ja kui Sa ei andesta mulle ega ole minuga armuline, olen ma kaotajate hulgast.” (Hud: 47)
Samuti mainis Ta Moosest (rahu olgu temaga), kes ütles: “”Mu Issand, ma olen tõesti iseenda vastu ülekohut teinud, nii et andesta mulle.” Ja Ta andestas talle; tõesti, Ta on Andestav, Armuline.” (Al-Qasas: 16)
Ta mainis oma prohvet Taavetit (rahu olgu temaga): “Ja ta palus oma Issandalt andestust ja langes maha (täis)kummarduses ja pöördus patukahetsuses (Jumala poole).” (Saad: 24)
Oma prohvet Saalomoni (rahu olgu temaga) mainis Ta, et ta ütles: “Mu Issand, andesta mulle ja kingi mulle kuningriik, mis ei saa kuuluma kellelegi peale mind, tõesti, Sa oled Kinkija.” (Saad: 35)
Mis puutub aga viimasesse sõnumitoojasse, meie prohvet Muhammadisse (rahu olgu temaga), siis temale andis Jumal järgmise käsu: “Ja palu andestust oma patule ja usklikele meestele ja usklikele naistele ja Jumal teab sinu liikumist ja sinu puhkepaika.” (Muhammad: 19)
Ta on käskinud ka meil andestust paluda, öeldes: “nii et võtke sirge tee Tema juurde ja paluge Temalt andestust.” (Fussilat: 6)
Al-Qudsi hadiithis ütleb Kõigekõrgem Jumal: “Mu sulased, tõesti te patustate öösel ja päeval ja Ma andestan kõik patud. Nii et paluge Minult andestust ja Ma andestan teile.” (Muslim)
Anas ibn Malikilt (olgu Jumal temaga rahul) on edastatud: “Ma kuulsin Jumala sõnumitoojat (rahu olgu temaga) ütlemas: “Kõigekõrgem Jumal ütles: “Oo Aadama poeg (st inimene)! Seni kuni sa palud mind ja loodad Minu peale, andestan ma sulle ükskõik, mis sinu poolt on tehtud ja Ma ei hooli sellest. Oo Aadama poeg! Kui sinu patud ulatuksid taeva pilvedeni ja siis palud sa Minult andestust, andestan Ma sulle ja Ma ei hooli sellest. Oo Aadama poeg! Kui sa tuled minu juurde umbes (terve) maa täie pattudega ja siis kohtad Mind ilma Mulle ühtegi partnerit omistamata, tulen Ma sinu juurde umbes nii suure koguse andestusega.””” (Tirmidhi)
Õiglaste Jumala sulaste olukord on selline, et kui nad sooritavad pattu või teevad enda vastu ülekohut, kiirustavad nad patukahetsuse juurde ja paluvad jätkuvalt andestust. Jumala sõnumitooja (rahu olgu temaga) on öelnud: „Kes palub jätkuvalt andestust, sellele teeb Jumal igast murest tee välja, igast kitsikusest väljapääsu ja annab talle elatist, kust ta ise seda ei oska oodata.“ (Abu Dawud)
Selline on nende komme ja olukord Kõigekõrgema Jumalaga ja selline on andestuse paluja olukord koguaeg. Ja kuidas nad saaks mitte andestust paluda, kui Jumala sõnumitooja (rahu olgu temaga) on öelnud: „Jumala nimel, ma palun tõesti Jumalalt andestust ja pöördun patukahetsuses Tema poole rohkem kui seitsekümmend korda päevas.“ (Bukhari)
Kallid moslemid,
Andestuse palumisel on suuri kasulikke omadusi. Mainime neist järgnevaid:
1. Selle läbi andestatakse patud ja pühitakse ära halvad teod, nagu on öeldud hadiithis:
„Paluge minult andestust ja Ma andestan teile.“ Samuti nagu on öelnud Kõigekõrgem Jumal: „Ja kes teeb halba või teeb ülekohut enda vastu (ja) siis palub Jumalalt andestust, leiab Jumala olevat Andestava (ja) Armulise.“ (An-Nisaa: 110) „Oo Aadama poeg (st inimene)! Seni kuni sa palud mind ja loodad Minu peale, andestan ma sulle ükskõik, mis sinu poolt on tehtud ja Ma ei hooli sellest. Oo Aadama poeg! Kui sinu patud ulatuksid taeva pilvedeni ja siis palud sa Minult andestust, andestan Ma sulle ja Ma ei hooli sellest.”
2. See annab kaitse karistuse ja piina eest:
Abu Muusa Al-Aš’ari (olgu Jumal temaga rahul) on öelnud: “Jumala sõnumitooja (rahu olgu temaga) oli kaks kaitset ning üks võeti ära (ja see on prohvet (rahu olgu temaga)) ning teine jäi alles: “Ja Jumal ei karista neid sel ajal, kui sa oled nende seas ja Jumal ei karista neid sel ajal, kui nad andestust paluvad.” (Koraan 8:33) Mis puutub prohvetisse (rahu olgu temaga), siis tema on läinud, kuid andestuse palumine on teie seas olemas kuni Ülestõusmispäevani.” (Ahmad)
3. See viib ära muresid, toob elatist ja on väljapääsuks kitsikustele:
Abu Dawudi ja Ibn Maadža hadiithikogumikes on Abdullah ibn ‘Abbaasilt (olgu Jumal rahul tema ja tema isaga) edastatut, et Jumala sõnumitooja (rahu olgu temaga) ütles: “Kes palub jätkuvalt andestust, sellele teeb Jumal igast murest tee välja, igast kitsikusest väljapääsu ja annab talle elatist, kust ta ise seda ei oska oodata.“ (Abu Dawud)
4. See on vihma mahasadamise, vara, järeltulijate ja taimede kestvuse ning vee olemasolu põhjuseks:
Kõigekõrgem Jumal on öelnud oma prohveti Noa (rahu olgu temaga) kohta, et ta ütles oma rahvale: „Ja ma ütlesin: „Paluge oma Issanda andestust, tõesti, Ta on Rohkelt Andestaja. Ta saadab taeva(st) (vihma) teie peale rohkelt ja Ta annab teile kasvu varas ja lastes ning teeb teile aiad ja teeb teile jõed.“ (Noa: 10-12)
Prohvet Huudi (rahu olgu temaga) kohta ütles Ta, et ta ütles oma rahvale: „Oo mu rahvas, paluge oma Issanda andestust, siis pöörduge patukahetsuses Tema poole ja Ta saadab taeva(st) (vihma) teie peale rohkelt ja kasvatab teid jõus lisaks teie jõule ja ärge pöörduge ära kurjategijatena.“ (Hud: 52)
5. Rohke andestuse palumine ja patukahetsus toovad kaasa jumaliku armu ja headuse ning edu selles ja tulevases maailmas:
Nii nagu on öelnud Kõigekõrgem Jumal: „Kui te vaid otsiks Jumalalt andestust, et teiega võidaks olla armulised.“ (An-Naml: 46)
Kõigekõrgem Jumal on öelnud: „Ja pöörduge kõik patukahetsuses Jumala poole, oo usklikud, ehk saate olema edukad.“ (An-Nuur: 31)
Seega on sidunud Kõigevägevam Jumal armu, edu, pääsemise ja edukuse järjepideva andestuse palumise ja pattude kahetsemisega.
6. See vihastab Saatanat:
Prohvet (rahu olgu temaga) on hadiithis öelnud: „Saatan ütles: „Ja Sinu au nimel, ma ei jäta sinu sulaste eksiteele viimist seni, kuni nende kehades on hinged.“ Siis ütles õnnistatud ja kõigekõrgem Issand: „Ja minu au ja suursugususe nimel, Ma jätkan neile andestamist seni, kuni nad Minult andestust paluvad.“ (Al-Hakim, Al-Baihaqi)
Mõningatel õiglastelt eelkäijatelt on tulnud ütlus: „Keegi teist väsitab ehk oma saatanat nii nagu ta väsitab oma kaamlit.“
7. Andestuse palujad on kõige kergema ja vähema koormaga inimesed:
Abdullah ibn Bisr (olgu Jumal temaga rahul) ütles: “Jumala sõnumitooja (rahu olgu temaga) ütles: “Rõõmusõnumid sellele, kes leiab oma käsikirjas rohkelt andestuse palumist!“
Jumala sulased,
Andestuse palumine on osa islamist igal ajal, kuid osad ajad ja olukorrad on erilised, kus on andestuse palumine veel erilisema tähtsusega. Näiteks on soovituslik paluda andestust pärast Jumala teenimise tegude lõpetamist nagu näiteks palvuse, paastumise ja palverännaku järel. Seda selleks, et pühitaks ära need vead või puudused, mis selles teos aset leidsid. Niimoodi on näiteks seda soovituslik teha ka just pärast viit igapäevast kohustuslikku palvust. Prohvetil (rahu olgu temaga) oli kombeks pärast tasliimiga (ütlus: „assalamu alaikum wa rahmatullah“) palve lõpetamist kolm korda Jumalalt andestust paluda, sest igal Jumala sulasel võib palves esineda mingi puudus tema hajameelsuse või unustamise tõttu.
Samuti on soovituslik paluda andestust ööpalvuse järel. Kõigekõrgem Jumal on öelnud jumalakartlike kohta: „Neil oli kombeks ööst vähe magada ja paluda koidikueelsel ajal andestust.“ (Ad-Dhaariyaat: 17-18)
Samuti on kõigekõrgem Jumal öelnud: „ja need, kes paluvad koidueel andestust.“ (Aali Imraan: 17)
Samuti on andestuse palumine soovituslik Arafati juurest äraminemise ja sealolemise lõpetamise järel. Kõigekõrgem Jumal on öelnud: „Siis lahkuge sealt, kust (kõik) inimesed lahkuvad ja paluge Jumala andestust; tõesti, Jumal on Andestav (ja) Armuline.“ (Al-Baqara: 199)
Samuti on andestuse palumine soovituslik koosistumiste järel, sest prohvet (rahu olgu temaga) käskis sellel, kes tõuseb koosistumiselt, öelda: „Subhaanak Allaahumma wa biHamdika, astaghfiruka wa atuubu ileika.“ („Olgu Sa ülistatud oo Jumal ja kiidetud, ma palun Sinu andestust ja pöördun patukahetsuses Sinu poole.“)
’Aaiša (olgu Jumal temaga rahul) on edastanud, et Jumala sõnumitoojal (rahu olgu temaga) oli koosistumisele istumisel või palvetamisel öelda mingid sõnad ja Aaiša küsis temalt nende sõnade kohta ja ta ütles: „Kui keegi räägib head, on see nendele (sõnadele) pitseriks kuni Ülestõusmispäevani ning kui ta räägib midagi muud, siis see on talle patu ärapühkijaks: „Subhaanak Allaahumma wa biHamdika, astaghfiruka wa atuubu ileika.“ (An-Nasaa’i)
Me palume Jumalat, et Ta teeks meid andestuse palujate ja patukahetsejate hulgast; et Ta andestaks meile meie patud ja võtaks vastu meie patukahetsuse; tõesti, Ta on Kõigekuulev ja lähedal.